Binnenmuseum Enkhuizen heet vanaf 14 februari ‘het Schathuys’

ENKHUIZEN – In 2025 slaat het Zuiderzeemuseum een nieuwe weg in om bezoekers nog dieper mee te voeren in de rijke geschiedenis van de Zuiderzee. Met een hernieuwde focus op beleving én een nieuwe belofte aan zijn bezoekers: Leef je in, leef je uit benadrukt het museum zijn onderscheidende karakter. Het museum nodigt bezoekers actief uit om zich in te leven in de geschiedenis en uit te leven door te ervaren, te doen en te proeven.

Het binnenmuseum krijgt vanaf 14 februari een nieuwe naam en heet voortaan het Schathuys: een plek waar verhalen en schatten van de Zuiderzee tot leven komen. Het buitenmuseum krijgt de naam ’t Zuiderzeedorp, een levendig dorp waar je zelf kunt ontdekken hoe het was om rond de voormalige Zuiderzee te leven.

Deze nieuwe namen weerspiegelen de unieke reis die het museum zijn bezoekers biedt: een tocht door de cultuur, tradities en smaken van een verleden dat verrassend dichtbij voelt. Hier draait het om meer dan kijken; het gaat om doen, proeven en ervaren. Reden voor een feestje! Vanaf 14 februari organiseert het museum in het Schathuys een feestelijke week vol activiteiten met op 15 en 16 februari een gratis Rondje van het Schathuys!

Rondje van het Schathuys
Tijdens het weekend van 15 februari geeft het Zuiderzeemuseum een gratis Rondje van het Schathuys met een uniek programma vol verhalen en verrassingen. Reserveer online een gratis ticket en ontdek de schatten van de Zuiderzee. Geniet ook van de verhalen over de verschillende panden van het Schathuys, luister naar stoere schippersverhalen en raad de scheepsonderdelen die je onderweg tegenkomt. Ontmoet de dienstmeid in de tentoonstelling Zee vol verhalen, zing gezellig mee met muzikant Ron Annes en bewonder ondertussen de bijzondere schatten van het Schathuys. Kinderen gaan op speurtocht naar de slaapplek van Marretje, de mascotte van het museum.


De Makerij
Van 17 tot en met 22 februari kunnen kleine en grote bezoekers dagelijks – en vervolgens maandelijks – kennismaken met de nieuwe Makerij van het Schathuys. Een plek om je uit te leven. Het museum nodigt creatieve makers uit om, geïnspireerd op de schatten uit het Schathuys, aan de slag te gaan met bezoekers. Maak je eigen Zuiderzeeschatkaart op 17 en 18 februari en schilder van 19 tot en met 21 februari een Zuiderzeeschat. Op zaterdag 22 februari is de beurt aan volwassenen om te borduren onder begeleiding van Marilou van Evelo van About a Jacket. Ga aan de slag met borduurtechnieken uit de tentoonstelling Zee vol verhalen. Schuif aan, doe mee, ga in gesprek en luister naar Marilou’s inspirerende verhaal. Het programma voor de Makerij is ontwikkeld in samenwerking met kunstenaars en talentvolle makers uit de eigen regio.

Met je schatje naar het Schathuys
Vier Valentijnsdag, 14 februari, met een culinaire beleving én quizplezier: Met je schatje naar het Schathuys. Geniet samen van een heerlijk driegangendiner in de sfeervolle setting van het Peperhuis en neem het op tegen andere koppels in een echte Zuiderzeequiz. De quiz bevat leuke vragen over de schatten van het Schathuys en romantische verhalen uit de Zuiderzeegeschiedenis; van bruiloften tot schippersromances. Het winnende team ontvangt een romantische overnachting in Hotel Snouck van Loosen.

Schathuys in het donker
Kom op donderdag 20 februari tussen 17.00 en 21.00 uur met je (klein)kinderen naar het Schathuys en beleef het Schathuys in het donker. ’s Avonds komen er nog meer verhalen tot leven, en kunnen kinderen deelnemen aan allerlei boeiende activiteiten. Voor kinderen vanaf 8 jaar biedt het museum een bijzondere VR-beleving over Schokland. Jongere kinderen kunnen schatzoeken met Marretje de meeuw, hun eigen schatkistje versieren en Kaatje Stip ontmoeten met haar bijzondere verlichte jurk vol met Marretjes en luisteren naar de vele verhalen. Geniet ook samen van een heerlijk smulbuffet in het restaurant. Boek hier jouw tickets!

Zuiderzeemuseum: leef je in, leef je uit
Het Zuiderzeemuseum heeft als missie om het erfgoed van de Zuiderzee levend te houden en door te geven aan toekomstige generaties. Het vertelt verhalen van toen en nu, waarbij verbinding en inspiratie centraal staan. Het museum nodigt bezoekers uit om zich in te leven in de rijke geschiedenis van de regio en zich uit te leven door zelf te ontdekken, proeven en doen. “Met de nieuwe merkbelofte Leef je in, leef je uit benadrukken we de twee kanten van het Zuiderzeemuseum,” zegt Petra de Vreede, hoofd marketing & communicatie. “We combineren het leren over en levend houden van de Zuiderzeecultuur met een uitnodiging aan onze bezoekers om zelf actief te doen, te ontdekken en te ervaren. Het is deze balans die het Zuiderzeemuseum zo uniek maakt.”

Geef een reactie