Steeds vaker ernstig hersenletsel bij ongevallen met E-bikes en fatbikes onder jongeren

ENKHUIZEN – De populariteit en opwaartse lijn van ongevallen met een fatbike hebben geleid tot maatschappelijke discussie, een petitie aan de Tweede Kamer en meerdere debatten. Door verschillende fracties zijn moties ingediend voor maatregelen voor de fatbike. De cijfers van VeiligheidNL over verkeersongevallen met fatbikes en e-bikes laten voor beide categorieën relatief veel hersenletsel zien bij een jonge doelgroep. VeiligheidNL pleit voor een leeftijdsgrens van 16 jaar voor alle e-bikes om jongeren te beschermen.

In 2022 zag VeiligheidNL al in haar LIS-rapportage een verviervoudiging in 5 jaar van jongeren (12 tot en met 17 jaar) die na een ongeval met een e-bike een Spoedeisende Hulp-afdeling bezochten. Eerder dit jaar signaleerden ze een soortgelijke trend met de fatbike. Met meer dan 50 gemeenten, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA), Artsen voor Veilig Fietsen (AvVF) en de Fietsersbond bood VeiligheidNL een petitie aan bij de Tweede Kamer. Dit heeft vanuit tal van Kamerfracties geleid tot Kamervragen aan minister Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Op dinsdag 24 september stemt de Kamer over een aantal ingediende moties voor maatregelen voor fatbikes

Aantal ongevallen met jongeren op een elektrische fiets en fatbike stijgt

In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbike-ongeval behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling dan in heel 2023. In 2023 werden 75 ongevallen geregistreerd bij de 14 SEH’s die deelnemen aan LIS en in het eerste half jaar van 2024 zijn dit er al 140. Van het aantal fatbike-ongevallen was bijna de helft van de slachtoffers 12 t/m 15 jaar oud (47%). Daarmee lijkt het aantal fatbike ongevallen een vergelijkbare trend te volgen als we eerder zagen met de elektrische fiets. Het aantal ongevallen op een elektrische fiets is bij jongeren in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar de afgelopen 5 jaar gestegen met 319%.  

Meer hersenletsel bij fatbike en e-bike slachtoffers

Het letsel van jonge slachtoffers op een fatbike is vaak ernstig. Zo heeft 24% van de slachtoffers in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar hersenletsel. Ook bij de e-bike slachtoffers van dezelfde leeftijd zien we meer hersenletsel (22%) dan bij ongevallen op een normale fiets (12%).  

Martijntje Bakker: ‘Het pleidooi om regels gelijk te trekken voor zowel de elektrische fiets als fatbike is om meerdere redenen zinvol. Niet alleen omdat ze lastig van elkaar te onderscheiden zijn, maar vooral ook omdat beide fietsen tot relatief veel hersenletsel leiden, wat ernstige en langdurige gevolgen kan hebben, zeker bij deze jonge doelgroep. Als je nu een uitzondering creëert voor de fatbike is het wachten op een nieuw type ‘fiets’ waarvoor weer nieuwe regels gecreëerd moeten worden. Handhaving wordt bovendien eenduidiger als je regels vaststelt voor elke fiets met trapondersteuning.’ 

Geef een reactie