Boris Deen, de grote onbekende van Action en Loetje

Toen Gerard Deen in 1993 samen met Robert Jan Wagemaker een grote partij spullen op de kop kon tikken, spullen als emmers, schuursponsjes etc. etc. konden zij niet vermoeden dat het winkeltje waar zij de spullen te koop aan gingen bieden de voorloper zou gaan worden van 1 van Europa’s grootste retailers gericht op de onderkant van de markt. Het verhaal gaat dat beiden voor een eigen winkel kozen omdat vader Gerard Deen er geen heil in zag dat zij de spullen in de supermarkten van Gerard Deen gingen aanbieden, wel mochten beiden zijn garage gebruiken om de spullen op te slaan.

Toen bleek dat de winkel in de kortst mogelijke tijd populair werd in Enkhuizen en ook klanten van daarbuiten aantrok werd broer Boris Deen binnen gehaald om de administratie te gaan doen. Binnen een jaar werden er 8 nieuwe winkel geopend die allemaal in razende tempo populair werden onder de inwoners van de gemeenten waar ze werden geopend.

Toen jaren later de broers en compagnon Wagemaker vele honderden Actionwinkels in Nederland hadden geopend en stuk voor stuk tot een groot succes gemaakt moest er van buiten geld worden aangetrokken om verder te groeien, dit omdat de groei er nog lang niet uit, dat geld werd gevonden in de Britse investeerder 3i die de meerderheid van de aandelen Action voor 500 miljoen euro overnam van de drie, die zich daarop volledig terugtrokken uit het bedrijf in Zwaagdijk-Oost. Daar was ondertussen een enorm complex gebouwd waar alle goederen binnenkwamen, werden gesorteerd en weer naar de honderden winkels gestuurd tegen bodemprijzen.

Geldkoe

Na Action werd het stil rondom de Deen broers en Wagemaker. Tot de naam van Boris Deen en Robert Jan Wagemaker ineens op dook bij Loetje, Nederlands grootste biefstukrestaurant dat zijn oorsprong vind in Amsterdam. Zowel Boris Deen als Robert Jan Wagemaker zagen wel wat in biefstukken en investeerden in het bedrijf dat, net zoals Action, een hele snelle groei kende en nog kent. Ondertussen is Loetje uitgegroeid tot een restaurantketen met de hoogste gemiddelde omzet per Loetje restaurant in Nederland.

Nu gaan er jaarlijks een kleine 200.000 koeien naar de slacht waarvan de biefstukken op de borden bij Loetje komen te liggen, gebakken in Blue Band, dat naar eigen zeggen alleen nog voor Loetje de ouderwetse Blue Band produceert, wat in de winkels ligt is margarine op plantaardige basis en dat daarom de biefstukken van Loetje beter smaken dan gebakken in plantaardige Blue Band.

Het succes van Boris Deen en Robert Jan Wagemaker trok ook de interesse van grote investeerders waaronder de Nederlandse private-equitygigant Waterland die zich inkocht in de keten waardoor de groeikansen sterk groeiden en er nog diverse Loetjes zullen bijkomen de aankomende jaren.

Geef een reactie